torsdag 24 mars 2011

"Det finns många glada amatörer" -EB

Asså beliiiiiiive it! jag är klar med mosaiken. och kolla vad fint det blev!!!

jag har alltså gjort mosaiken i nederkant och det har varit my biggest achivement yet! För att riktigt understryka vilka skills detta har krävt har jag fotat de angränsande mörka/ljusa partierna lite närmre. 
it's so beautiful

det var liksom det här som tog så sjuuuukt lång 
tid (berättade jag förresten att jag fick göra om de här bubblorna för att Ernst inte tyckte att mosaikbitarna låg tillräckligt tätt inpå varandra. och det bästa med det var att resultatet blev verkligen 1000 gånger bättre när jag var klar. det är en enormt belönande känsla.)

och som ni redan vet så återfinns ca 1.5 liter av mitt blod under den högra delen av mosaiken. i framtiden när mänskligheten har gått under kan de som hittar den här tavlan göra små kloner av mig, och då kommer de tro att alla vi som levde nu var hälften människa och hälften  sammansättning av trälim och glassplitter. oh yeah..           

sånt som blev över
 om  jag har berättat så börjar det alltså dra ihop sig nu inför kölnmässan och på måndag går transporten från ateljén så det är tavlor överallt som Ernstan går och målar på.      
som tillexempel här till höger, en liten fisk och två sjöhästar. de flyr ifrån ett sjömonster.

en av mina många kreddiga uppgifter är att se till att det finns tygtrasor i ateljén som ernstan kan använda till att torka färg på målningarna och sånt. 
jag har tagit med mig några av min farmors trasiga gamla lakan till detta ändamål. 

det skulle hon blivit glad av att vet att det kommer till användning hon hatade nämligen att slänga saker och sparade på allt. hon hatade även modern konst. alltså på det där "det där kan väl vem som helst måla"-sättet. en gång under tiden när jag bodde hos henne visade jag henne en av min favortitbilder:

då utspelade sig följande

jag: det här är inte en pipa
farmor ( lätt irriterad): jo det är det
jag: nej, det är idén om en pipa.
-tystnad-
farmor (nöjd) : då kan ju du ta idén om en dammsugare och städa på övervåningen





så till minne av min saliga farmor, kan ni likt vårens första blåsippor numera skymta blå tygstycken lite här och var i ateljén. det är hennes gamla hemmasydda påslakan. 




Rut

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar