torsdag 20 januari 2011

språkutveckling

Asså när något är sjuuuukt gulligt, asså så där extra super cute  så säger vi att det är gölligt. Det ordet är liksom mer onomatepoetiskt än gulligt som har ett så hårt "u". gölligt är liksom lite mulligare och varmare, det där korta ö:et lyfter hela ordet.

Som mina gölliga örhängen idag:



ja, jag vet att jag har hår på kinden. det värmer i kylan.


här kan ni skymta min räv bakom örat. När vi fikar så brukar Helene och Ernst säga: "Får jag se om räven fortfarande är lika gölli" Sen tar de tag i mitt öra (så där som föräldrar gör när de tvättade en bakom örat när man var liten) och så säger dem "ja, det är den" eller "den är till och med lite gölligare idag" (det är jag som har lärt dem att det heter gölligt. det är verkligen tur att de har mig som kan lära dem alla nya hippa och coola uttryck).

Rut



1 kommentar:

  1. Jag träffade en kille på en nattbuss och frågade varför han hade en kattunge bakom örat. Han blev synnerligen förolämpad och hans kompis förklarat att det var en räv och att det hände ganska ofta att folk tog det för att vara en katt.
    Är det något som händer många med rävar bakom öronen? Man kanske borde starta en stödgrupp?

    kassettbandsbarnen.blogg.se

    SvaraRadera