onsdag 17 november 2010

en kulturarbetares hårda liv



9.00 fika på det där stället på hörnet på birger jarls gatan. Pratade om mångfald i allmänhet och subjektspositionering i synnerhet. Ernst äter en sorglig leverpastejsmacka och dricker kaffe, jag dricker en blåbar/hallon/vaniljjoguhrt och te.  Hamnade i en något hetsig diskussion om huruvida universum expanderar eller krymper. Sen spionerade vi på människor och författar deras levnadshistorier.

9.55 vi skiljs åt och jag går till Matton och införskaffar lite tuffa understrykningspennor.
10.10 kastar lite kartonger som alla tusen (läs 36) bronsskulpturer som jag packade upp igår låg i.

så här såg det ut:

de hade kommit från gjuteriet i thailand


det är massa renar som tillhör en serie multiplar vi jobbar med. 




10.20 tvättar penslar och pratar med Ernst om var vi ska äta lunch. Han säger att det kan vara nyttigt för honom att äta med någon som är fullständigt kritisk till allt han gör  och tänker och inte är det minsta imponerad av något av det han åstadkommit i livet (alltså jag).

10.30 kollar upp adresser inför Ernsts Londonresa (tors-tis).

10.35 vi lyssnar på the Clash för att fira att vi vunnit två smakfulla renhuvuden på auktion.

de kommer hänga i mitt arbetsrum.


10.40 - 11.40 Fikar lite mer och pratar konst och Michael Baxandalls fantastiska Painting and Experience in fifteenth century italy.  Sen bollar vi idéer om skulpturen Ernst ska göra på gustavsberg.
Den här fågeln ska med hjälp med lite lera på ryggen som ni kan se här på bilden inom kort bli nosen på en grävling. Ernst bedömer det hela som : G-E-N-I-A-L-T 




Tur att det är lunch snart, för jag är helt slut.

Rur

1 kommentar:

  1. Du är tillbaka! Nu kan jag äntligen sova lugnt när jag vet att det finns lite Rutism igen att läsa.

    SvaraRadera