torsdag 25 november 2010

jag är fan bäst!



kolla vad jag hittade i grovsopprummet idag. Inte illa alls! och på tal om saker som är bra så rekomenderar jag varmt att ni läser x-rated haiku of the day som en av vår tids stora skalder skriver. Asså wow. jag rodnar fortfarande.


den hänger där


Förutom att fynda i grovsopprummet har jag även författad en mycket pedagogisk text om hur Ernst skall gå till väga för att spegelvända bilder i datorn. Bruksanvisningen är helt klart ett prov på min naturliga fallenhet för det lyriska. läs den här:


 Att vända en bild
En spänningsroman i sex delar av Rut Anderson

Öppna bilden

Markera bilden med  ”cmd + a”

Gå in under ”Verktyg” i menyraden
-vänd horisontellt

Gå in under ”Arkiv” i menyraden
- spara som…
- skriv in ett namn, förslagsvis ”spegelvänd”
- spara bilden på skrivbordet i fältet under det namn du nyss skrev in namnet i
- tryck ”spara”

Den spegelvända bilden ligger nu på skrivbordet

Lycka till och ring om det är något du undrar över




vidare har jag även kommit på en fullständigt GENIAL idé som jag kommer att dela med mig av inom kort.

sen till sist måste jag bara uppmärksamma er på den här bilden som var på framsidan av DN igår.

asså först är det ju osmakligt att se patriarkatet i vitögat i all dess pösighet. Men kolla Fredrik Lindströms hand.  

Jepp han har målat en snopp på den. är man obildad kanske man tycker att det är kul men det tycker inte jag. Det blir liksom ett hån och en ofräsch kommentar till att: Jepp vi har ärvt det här jobbet av två gamla snoppar och snart är vi också två gamla snoppar som sitter och pöser. och för att göra detta extra tydligt och visa hur potenta vi är så har jag målat en snopp på min tumme, så när jag gör tummen upp så blir det ju liksom som att jag har stånd..."

vita män kan dra åt helvete. och jag är väl medveten om paradoxen i att jag jobbar för just en vit man. men det är viktigt att vi gör skillnad på patriarkatet och den enskilda individen. MEN den enskilda individen måste också ta sitt ansvar och kanske ställa sig frågor som "är det ok att vi fortsätter med snoppar vid rordret på "på spåret" när det finns massa kompetetnta icke-snoppar där ute?" ja tydligen tycker de det. 


Rut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar